Tips voor het afsluiten van 2020

Het is belangrijk om de administratie van het afgelopen jaar goed af te sluiten. Zo lever je ons gelijk de juiste gegevens aan én voldoe je aan de fiscale bewaarplicht. We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet:



Afsluiten van de financiële administratie

  • Download je bankafschriften. 
    De Belastingdienst verplicht een ondernemer om de administratie van zijn/haar onderneming 7 jaar te bewaren. Onder de gegevens die bewaard moeten worden vallen ook bankafschriften. Vaak zijn die maar voor een bepaalde periode beschikbaar. Zorg dus dat je aan het einde van het jaar alle bankafschriften hebt gedownload en opgeslagen.


  • Houd je een kasadministratie bij, zorg dan voor een tellijst per eenheid per 31 december 2020 en bewaar deze bij de kasadministratie.


  • Als je binnen je onderneming te maken hebt met een voorraad producten of materiaal, zorg dan voor een lijst met alle producten of materialen die op voorraad waren per 31 december 2020 en vermenigvuldig de aantallen met de inkoopprijs.


  • Check of je alle in- en verkoopfacturen hebt bewaard (opgeslagen of geprint). De Belastingdienst wil graag dat je deze basisgegevens bewaart zoals je ze krijgt, dus papier blijft papier en digitaal blijft digitaal. Gooi dus niet zomaar je bonnetjes of een mail met bijbehorende digitale factuur weg!


  • Om na te gaan of er inkoopfacturen of bonnen in je administratie ontbreken, kun je kijken of er betalingen zijn geweest die niet gelinkt zijn aan een factuur. Ook een goed moment om alle nog los rondzwervende bonnetjes te verzamelen en in een envelop te stoppen 😊


  • Heb je vorderingen op opdrachtgevers/klanten die al langere tijd openstaan? Wanneer de vordering één jaar na het opeisbaar worden nog niet is voldaan, kan de BTW op deze vordering worden teruggevraagd in de aangifte. Misschien is dit bij jou aan de hand, laat het ons dan weten wanneer je de stukken voor de jaarrekening aanlevert.


  • Voor klanten die zelf de administratie boeken in Moneybird is het een aanrader om bij bank te filteren op onverwerkte transacties. Ook kun je bekijken wat er is geboekt op de balanspost 'nog te rubriceren transacties' (zie bij rapporten > balans) en op 'ongecategoriseerde inkomsten en uitgaven' in de resultatenrekening (bij rapporten > resultatenrekening) en deze posten zoveel mogelijk op de goede categorie te boeken. 


  • Zorg dat je urenregistratie volledig is en bewaard kan worden. Het belang voor het aantonen van het recht op ondernemersaftrek is groot! Voor bepaalde aftrekposten in de ondernemersaangifte moet je voldoen aan het urencriterium van 1.225 uur. Door de corona maatregelen geldt er een goedkeuring voor de periode 1 maart 2020 tot 1 oktober 2020. Je mag er in die periode van uitgaan dat je ten minste 24 uur per week aan je onderneming hebt besteed. Ook als je dat niet werkelijk hebt gedaan. 


  • Ook de kilometeradministratie is, voor ondernemers die zakelijke kilometers maken met een privé auto of fiets, nodig voor het aftrekken van € 0,19 per kilometer. Pak je agenda en noteer alle zakelijke ritten en het aantal kilometers heen- en terugreis. 


  • Verzamel alle financiële jaaroverzichten en bewaar ze bij elkaar in een digitale map. In de belastingaangifte moeten ook de steunmaatregelen vanwege corona worden opgenomen. 


Veel plezier en succes!